Hoppa till sidans innehåll

Valhaj


För att börja i Valhajen skall barnet kunna grunderna i alla simsätten (därmed skall barnet kunna simma minst 50 meter bröstsim (men helst 200 meter), cirka 10 meter fjäril, 25 ryggcrawl, 25 meter livräddningsryggsim, 25 meter crawl) dessutom skall barnet kunna simma 200 meter i en följd, varav 50 meter livräddningsrygg. (Dvs. ha tagit något av följande simmärken Hajen guld, Simborgarmärket, Vattenprovet ).

Här tränar vi vidare på de olika simsätt som vi hittills lärt tyngdpunkten kommer vara att orka simma längre men även ta de olika simmärken som kommer efter Järnmärket och simkunnighetsmärkena (Hajen guld, Simborgarmärket, Vattenprovet).

Exempel på märken att arbeta mot i gruppen är; Silvermärket, Kandidaten och de olika Magistermärkena.

 

Innehåll

Därför kommer barnen öva olika moment som längdsimning (bröstsim), ryggsim (ryggcrawl eller livräddningsryggsim), klädsim, livräddning, vattentramp, flytning, längddykning, djupdykning samt hopp.

Här kan barnet gå så många terminer det önskar tills avklarad märkesnivå är uppnådd. Efter denna nivå kan barnet välja att fortsätta med vår Makrohajgrupp där betoningen ligger på att förbereda barnen för att kunna simträna och simtävla på en lite högre nivå. Barnet även välkommet att börja träna vattenpolo efter avslutad kurs i Valhajen.

 

Träningsupplägg

Vi samlas 10 minuter innan varje träning för att göra en gemensam uppvärmning och olika landövningar. Det är väldigt viktigt att man kommer i tid till uppvärmningen eftersom vi ofta använder den tiden till att informera simmarna om vad som kommer att ske på dagens träning.

Se gärna till att simmarna har ätit ordentligt en tid före träningen så att de orkar hela passet. Efter träningen vill vi väldigt gärna att simmarna äter något litet för att återhämta sig. Det kan vara en frukt, en smörgås eller en drickyoghurt.

Vi ser gärna att ni föräldrar är med och tillgängliga under träningstiden för att stötta era barn om det behövs. 

 

Bra att ha med

  • Vanliga simkläder och simglasögon.
  • Badmössa är väldigt bra om man har lite längre hår.
  • Vattenflaska är bra att ha, då man ofta måste dricka flera gånger under träningen för att orka med hela passet. Det är också bra att ha med en frukt att äta efter passet.
  • Platta får man låna av oss vid behov.
  • Fenor och dolme kommer vi inte att använda oss av.

 

Aktuella grupper:

För mer information om nästa kursstart läs i nyhetsspalten på vår förstasida.

Uppdaterad: 2014-08-12 10:02
Skribent: Knattekommittén

Postadress:
Upsala Simsällskap - Simidrott
Box 16018
75016 Uppsala

Besöksadress:
Idrottsgatan 2
75333 Uppsala

Kontakt:
Tel: 018-22 21 64
E-post: This is a mailto link

Se all info